Jízda na letních pneumatikách v zimě

To, že jsou letní pneumatiky na sněhu či ledu nebezpečné, ví každé malé dítě. Ale i když k žádné nehodě nedojde, přeci jen je tu další strašák v podobě pokuty, někdy až soudu. Nemluvě o trhlinách v pojistném plnění. Proto, pokud pneumatiky každého půl roku měnit nechcete, vyplatí se mít alespoň ty celoroční.

4 minuty čtení
Obrázek ke článku Jízda na letních pneumatikách v zimě

Zákon nepřikazuje automaticky používání zimních pneumatik. Zákonná povinnost je spíše závislá na aktuálních povětrnostních podmínkách. Přesto se důrazně doporučuje nebrat rizika na lehkou váhu a vybavit auto zimními pneumatikami. A spoléhat se i na pojištění vozidel.

Letní pneumatiky v zimním období

Legislativní pravidla týkající se zimních pneumatik říkají, že od 1. listopadu do 31. března musí být vozidla vybavena zimními pneumatikami v případě, že na cestě je souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo když se tyto podmínky mohou vzhledem k počasí očekávat. Tato pravidla platí pro vozidla s maximální přípustnou hmotností do 3,5 tuny na všech kolech a pro vozidla nad 3,5 tuny na kolech hnacích náprav.

V praxi může být výklad legislativy nejednoznačný, ale obecně je bezpečnější mít na autě zimní pneumatiky. Toto nařízení platí od začátku listopadu do konce března, takže od 1. dubna je možné jet na zimních pneumatikách i ve sněhové vánici.

Podle zákona musí mít zimní pneumatiky minimální hloubku dezénu 4 mm, pro vozidla nad 3,5 tuny pak 6 mm.

Co na to policie?

Pokud se setkáte s policií, ať už při silniční kontrole nebo nehodě, může být problémem prokázat, zda na vozovce byla souvislá vrstva sněhu nebo led. Každá neshoda může vést ke správnímu řízení nebo dokonce k soudnímu sporu.

Pokud v období mezi 1. listopadem a 31. březnem nedodržíte pravidla a souhlasíte s přestupkem, můžete dostat pokutu až 1500 Kč. Pokud jde případ k soudu, může pokuta dosáhnout až 5000 Kč. Při nehodě nezáleží na tom, jestli jste viník, nebo poškozený. Pokud nesplňujete zákon, můžete být pokutováni.

Jak je to s pojistným plněním?

V rámci pojistného krytí při dopravní nehodě je klíčový postoj pojišťovny, který může být ovlivněn mnoha faktory, včetně typu použitých pneumatik. Záleží i na rozsahu pojištění vozidel.

Při použití letních pneumatik v zimě navíc při nehodách často dochází k daleko větším škodám. „A nejde jen o škody materiální. Týká se to i úrazů a obětí na životech,” přiblížil Tomáš Volejník specialista likvidace a řešení škod z Generali České pojišťovny.

Pokud dojde k dopravní nehodě a vyšetřování ukáže, že použití letních pneumatik mělo na nehodu vliv, může to mít zásadní dopad na pojistné plnění.

Viník nehody s letními pneumatikami: Pokud je řidič, který způsobil nehodu, vybaven letními pneumatikami v období, kdy jsou vyžadovány zimní, může se stát, že pojišťovna po něm bude požadovat náhradu škod, i když měl platné povinné ručení. Toto se může týkat jak škod na vozidlech, tak i dalších nákladů spojených s nehodou, jako jsou léčebné výdaje nebo kompenzace za ztrátu příjmu.

Dopad na havarijní pojištění: Podobně může použití letních pneumatik v zimě vést k problémům i v případě, že má řidič sjednané havarijní pojištění. Pojišťovna může rozhodnout o krácení výše pojistného plnění, což znamená, že nebudou plně pokryty náklady na opravu vozidla nebo jiné škody vzniklé při nehodě.

Postavení poškozeného s letními pneumatikami: Pokud mělo auto poškozeného při nehodě letní pneumatiky, obvykle postih nehrozí. Jiné je to v případě, že právě letní pneumatiky měly vliv na vznik nebo rozsah škody. V případě, že takový vliv bude prokázán, může být poškozený považován za částečně zodpovědného a může čelit krácení pojistného plnění nebo dokonce spoluvině.

Při vyšších rychlostech v době nárazu zpravidla dochází k větším škodám a stávají se vážnější úrazy. Hrozí tedy i vyšší postihy,” doplnil Tomáš Volejník. Stejný scénář pak podle něj riskujeme, pokud je vzorek pneumatik na našem autě sjetý pod stanovenou hranici. Proto je on sám jako specialista zastáncem alespoň celoročních pneumatik. Doporučuje proto celoroční M+S, což znamená Mud + Snow, tedy bláto + sníh, pneumatiky s dobrým vzorkem. Je to lepší volba než letní v zimě.

Pro bezpečnou jízdu v zimním období tak přezujte na zimní pneumatiky. Na silnicích pak můžete být v klidu s naším havarijním pojištěním, které vás jistí na cestách 

 

Mohlo by vás zajímat:

Asistenční služba zachraňuje řidiče v nesnázích

Změny v povinném ručení od 1. října

Krok za krokem: Co dělat po autonehodě?

---

* Obsah článků je pouze informativní a neměl by být považován za profesionální poradenství v oblasti pojištění. Pokud potřebujete odbornou radu, obraťte se na některého ze zkušených poradců v rámci sítě Generali České Distribuce vyhledat poradce